No Child Left Behind

Program om den amerikanska skolan i går, närmare bestämt en amerikansk skola i Maryland. Rubrikens andemening är något som politikerna kommit på för att få en mer effektiv skola, alla barn ska lära sig i den amerikanska skolan och gör de inte det kommer förvaltningen att tas över av regionens skolförvaltning. Vi fick se en skola (Douglass High) som kämpade med struliga ungar, dålig ekonomi, outbildade lärare, oengagerade eller frånvarande föräldrar. De förbättrade sina resultat, men inte tillräckligt mycket (från 1% till 12 % godkända i matematik!). Jag kände igen mycket från mina erfarenheter av den svenska skolan. Jag tror inte man tar tag i grundproblemen;
1) Varför tycker så många ungdomar att skolan inte angår dem?
2) Måste alla gå i skolan så länge?
3) Måste alla läsa alla ämnen?
I USA (eller i alla fall i den här skolan) skulle alla läsa spanska eller franska. En lärare försökte öveertyga en mycket omotiverad pojke att han skulle fixa kursen. Det påminner mig om att religion är obligatoriskt i det svenska gymnasiet. Vore det inte bättre om filosofi var det?

En lärare gav upp efter tre 1/2 år, han kämpade för att få dem att skriva men kände att all hans ork och lust var slut, de ville ingenting...um, I know the feeling...Men naturligtvis går det att göra något, jag tror bara att det krävs något radikalt. Skolan ska inte vara till för lärarnas och det etablerade samhällets skull...

Programmet går i repris i natt (0.35-2.30 på SVT 2). Titta om skolfrågor intresserar dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0